Media Ładują Informacje ....

Ten Camaro ma tak ogromny silnik, że można nim jeździć tylko po torze

Camaro COPO 2022 oferuje największy silnik, jaki można kupić w amerykańskim samochodzie pasażerskim, ale niestety nie jest to legalne. General Motors jest dziadkiem motoryzacji. Producentowi samochodów z Detroit przypisuje się zbudowanie pierwszego amerykańskiego samochodu typu muscle car w 1949 roku i masowo produkował hity od ponad 70 lat.

Dzisiejsze muscle cary mogą wyglądać inaczej niż ich przodkowie, ale pomysł jest ten sam: wsunąć pod maskę ogromny silnik V8 i podkręcić moc. Teraz GM przebudowuje swoje słynne Camaro COPO na rok 2022 i oferuje go z największym silnikiem V8 na gaz, dostępnym obecnie w samochodach osobowych.

W dzisiejszych czasach, gdy klienci chcą kupić nowy samochód, niektórzy producenci samochodów pozwalają potencjalnym nabywcom po prostu skonfigurować żądany pojazd online i czekać na jego dostawę. Jednak w latach 60. klienci nie mieli innego wyjścia, jak udać się do salonu i osobiście złożyć zamówienie. Następnie dealer zamawiałby samochód u producenta w ramach określonego procesu zamawiania — w przypadku Chevroleta można to było zrealizować za pośrednictwem systemu COPO (Central Office Production Order).

Proces COPO był przeznaczony dla dealerów w celu zamawiania bardzo specyficznych opcji dla samochodów flotowych. Ale wkrótce niektórzy dealerzy zorientowali się, że mogą wykorzystać proces COPO do zamawiania szalonych, zorientowanych na osiągi wersji samochodów ulicznych, wprowadzając kody specyficzne dla części do arkusza zamówienia konfiguracji pojazdu. W 1968 roku jeden z dealerów z Illinois dowiedział się, że może zamówić kompaktowego Chevy Nova z większym silnikiem o dużych blokach, przeznaczonym tylko dla pełnowymiarowych samochodów Chevroleta, takich jak Impala. To był ten sam proces, który zastosowano do zamawiania układów napędowych dla niektórych słynnych Camaros Yenko .

W ciągu kilku lat General Motors rozważył ten proces i zamknął go. Nie będzie już samochodów wyczynowych produkowanych przez COPO, dopóki Chevrolet oficjalnie nie zaprezentuje swojego fabrycznego Camaro COPO w 2011 roku, używając tego słynnego terminu COPO, ale zdecydowanie projektując go zgodnie z własnymi fabrycznymi specyfikacjami.

Znany dziś COPO Camaro jest pojazdem wyścigowym, co oznacza, że ​​Chevy buduje samochód specjalnie do udziału w wyścigach drag NHRA. W związku z tym producent buduje samochód z wieloma wysokowydajnymi silnikami pod maską.

Nowością na rok 2022 jest wolnossący silnik V8 o pojemności 9,4 litra — największy silnik V8 dostępny w fabryce tej wielkości, kropka. Ten konkretny silnik jest zbudowany na platformie „dużego bloku” GM, podobnie jak jego przodkowie z lat 60., w przeciwieństwie do wszystkich oficjalnych Camaro COPO produkowanych od 2011 roku, które były dostępne tylko w wersji „małego bloku” GM lub jego bardziej nowoczesnej platformie z kodowaniem LS.

Dużego bloku odlewu silnika, Chevy był w stanie znacznie zwiększyć wewnętrzną objętość silnika poprzez poszerzenie średnicy każdego cylindra (zwanego „otworem”) i zwiększenie odległości, jaką tłok może przebyć („skok”). Te dwa wymiary składają się na przemieszczenie silnika w calach sześciennych — miarę tego, ile powietrza może przepompować silnik. Na przykład silnik V8 o pojemności 9,4 litra ma średnicę około 4,6 cala i skok 4,4 cala, co daje całkowitą objętość 572 cali sześciennych na ośmiu cylindrach. Mały blok V8 o pojemności 5,7 litra ma otwór 4 cale i skok około 3,5 cala lub 350 cali sześciennych.

Większa objętość niekoniecznie oznacza większą moc po wyjęciu z pudełka. Przemieszczenie może ogólnie przekładać się na wyższą moc wyjściową, ale istnieje wiele innych czynników, które wpływają na końcową moc silnika.

Flagowym silnikiem 2022 COPO Camaro jest jego mały blok o pojemności 5,7 litra. Dzięki fabrycznie zamontowanej sprężarce silnik ten ma moc 600 koni mechanicznych. 7-litrowy V8 oparty na LS to kolejna opcja, choć oferuje skromniejszą moc 470 koni mechanicznych. I wbrew intuicji, na samym dole rankingu znajduje się nowy silnik V8 o pojemności 9,4 litra, który (pomimo swoich rozmiarów fizycznych) ma zaledwie 430 koni mechanicznych.

572, jak GM nazywa 9,4-litrowy silnik ze względu na jego pojemność cylindrów, od lat jest dostępny w sprzedaży jako samodzielny silnik skrzyniowy , wytwarzając po wyjęciu z pudełka aż 727 koni mechanicznych. Jednak COPO Camaro otrzymuje znacznie bardziej rozwodnioną wersję – ale jest ku temu powód.

W ramach procesu projektowania te specjalnie zbudowane Camaro otrzymują ocenę mocy od National Hot Rod Association (NHRA), największego organu sankcjonującego sporty motorowe na świecie. Organizacja pracuje nad organizowaniem wyścigów drag racing w całych Stanach Zjednoczonych, z których wszystkie zawierają różne klasy, w których mogą rywalizować samochody. Klasy te pomagają zapewnić uczciwy wyścig dla uczestników poprzez nałożenie ograniczeń na moc, wagę, wyposażenie bezpieczeństwa i modyfikacje.

Na przykład Chevrolet Camaro przeznaczony wyłącznie do wyścigów jest używany do rywalizacji w klasach NHRA Stock i Super Stock w oparciu o jego wagę i ograniczenia modyfikacji klasy, które są następnie dzielone na małe podklasy konkurencyjnych samochodów. NHRA określa, w której podklasie pojazd może uczestniczyć w oparciu o stosunek masy transportowej pojazdu do jego mocy znamionowej i może dodatkowo ograniczyć klasy, jeśli pojazd konsekwentnie jeździ o ćwierć mili szybciej niż czas indeksowania.

W zależności od tego, z jakim silnikiem pojazd jest zakupiony, jego waga transportowa i fabryczna moc certyfikowana przez NHRA określą klasę, w której będzie rywalizował, a dla klientów, którzy faktycznie kupują ten samochód na wyścigi, to wielka sprawa.

Jeśli chodzi o cenę, spodziewaj się, że zapłacisz 105 000 USD za pojazd pakujący nowy 9,4 litra lub aż 130 000 USD za żądny mocy 5,7 litra. Chevrolet oferuje również samochód jako podwozie toczne, którego klienci mogą przywieźć własny silnik, chociaż cena nie jest podana ze względu na ograniczoną produkcję. Wszystkie samochody są dostarczane z maską z włókna węglowego, która zmniejsza wagę, i kierownicami do kół dla bezpieczeństwa. Ponadto w razie potrzeby można wyposażyć opcjonalny spadochron montowany na bagażniku.

Niestety, nie znajdziesz COPO Camaro wędrującego po ulicach. Pomimo tego, że wygląda podobnie do czegoś, co wyląduje na parkingu dealera, COPO nie jest pojazdem dopuszczonym do ruchu ulicznego. Kupujący, którzy wybiorą się na jedną z najbardziej krzepkich przejażdżek GM, będą mogli go używać tylko na pasie hamulcowym – ale to jeden z powodów, dla których samochód nadal istnieje.

Media
redakcja@media.co.pl
Previous post Haker uzyskuje „pełny dostęp” do sieci Ubera, korzystając z jednej z najstarszych sztuczek
Next post „Don’t Worry Darling”: raj nie jest tak doskonały w niesprawiedliwie przyćmionym thrillerze Olivii Wilde

Dodaj komentarz